• DSC_2538.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/DSC_2538_fdca390d911cdf1991971d7215632561_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_001.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_001_bc8bac42565fc345c380326a1bb63c3b_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_002.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_002_658023732c1043b9ffeb15d231241d5d_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_003.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_003_1afb4780ee98fc579100205b06ed45aa_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_004.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_004_dd5e502efac4b90d71184017c96def95_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_005.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_005_93863f2297d422cd17a9fcd3f2762f21_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_006.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_006_7f575fee2054a73f739f3c9f95c23bf9_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_007.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_007_50de0919c133d3dcc9a3ec86bad6d017_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_008.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_008_0be635442bb91b6d84e81edc0c725635_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_009.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_009_310be41bf823356eeff1ab5909a85fcf_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_010.jpg
    http://obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_010_1ec72eb19236233de84629aa498a44b2_90x50.resized.jpg
Grotere letters

Leren door te doen, te ervaren
Bij De Bundeling werken we volgens de Dalton principes: geef leerlingen een taak en de ruimte om deze taak zelf te plannen en uit te voeren. Ze dragen hierbij zelf de verantwoordelijkheid. Dergelijk onderwijs, zo stelt Helen Parkhurst (grondlegger van Dalton), is veel effectiever dan het traditionele stilzit- en luisteronderwijs. “Experience is the best and indeed the only real teacher” aldus Parkhurst. Wij geven onze leerlingen daarom de ruimte om zelfstandig of via samenwerking, te ontdekken en te experimenteren. Doen en daarna ontdekken wat het oplevert. In dit leerproces spelen zelfkennis en zelfinschatting een belangrijke rol. In geval van samenwerking worden de sociale vaardigheden ontwikkeld en leren kinderen te reflecteren op hun leren. Denk aan het beoordelen van hun eigen inbreng en die van hun medeleerlingen, het aangaan van een dialoog en het leren omgaan met teleurstellingen.

Ervaringsgericht leren
Een goed voorbeeld van ervaringsgericht leren is onze kindernatuurtuin: een uitdagende plek waar kinderen op veel verschillende manieren tot leren komen. Kinderen gaan op pad met een loep en leren allerlei planten en insecten te identificeren, ze schrijven gedichten, ze leren plannen en organiseren, maken geulen en bouwen dijkjes zodat de tuin verder kan groeien. De geleerde stof wordt in de praktijk getoetst en toegepast, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, tijd of techniek. Kortom een uitstekende plek voor ervaringsgericht leren. En met succes, het is niet voor niets dat onderwijsmensen uit het hele land een kijkje komen nemen in onze tuin! Lees meer over de natuurtuin van De Bundeling of bekijk de foto’s op onze facebookpagina. Binnen het thema Verkeer worden praktijklessen en theorielessen afgewisseld. Zowel op het schoolplein als in de omgeving gaan kinderen aan de slag om te ervaren welk gedrag in het verkeer hoort.

Onderzoekend leren
Bij De Bundeling vinden we onderzoekend leren ook belangrijk. Bij onderzoekend leren staat vragen stellen centraal. Waarom blijft iets drijven? Hoe werkt een hefboom? Wat is een magneet en hoeveel kan hij tillen? Gedurende vijf themamiddagen Techniek zijn leerlingen bezig met het stellen van vragen, experimenteren, proberen en vinden ze dingen uit. Daarbij doorlopen ze verschillende fases en ontwikkelen ze (21e eeuwse) vaardigheden zoals observeren, gegevens verzamelen, ordenen, interpreteren en het bedenken van creatieve oplossingen.

* Sommige teksten rondom de kernwaarden zijn afkomstig van de Nederlandse Dalton Vereniging

Zoek op de website

obs de bundeling op facebook